ریزش مو

ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید، کم خونی و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است. 

 

آیا واقعیت دارد که هرگاه میزان پروتئین بدن کم باشد، ریزش مو بیشتر می شود؟

 

بله. حقیقت دارد که با کمبود زیاد پروتئین در بدن، ریزش موها بیشتر می شود. ولی با توجه به این جمله کلیه افرادی که غذای مناسب می خورند، اشتهای خوبی دارند و به طورکلی ویتامین های موردنیاز بدنشان را دریافت می کنند، نباید ریزش مو داشته باشند. البته دریافت پروتئین کافی و موردنیاز بدن به معنای آن نیست که بیش ازحد پروتئین مصرف کنید. یک فرد بزرگ سال سالم، روزانه به طور متوسط ۵۰ گرم پروتئین نیاز دارد (حدود ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی بدن). این میزان پروتئین به راحتی از طریق یک ساندویچ بوقلمون، یک لیوان شیر و یک کاسه ماست، تأمین می شود.

 

مهم ترین و عمده ترین دلایل ریزش مو :

  • طاسی مردها: طاسی مردها دلایلی ازجمله ژنتیکی و هورمونی دارد و طی آن غده های مربوط به مو جمع و کوچک می شوند و دیگر قادر به تولید مو نیستند.
  • آسیب رسیدن به مو در اثر گرما و پرتوهای شیمیایی در سالن های آرایش.
  • مصرف داروها: تعداد زیادی از داروها سبب افزایش ریزش مو می شوند.
  • استرس و فشارهای روحی زیاد
  • بارداری: در طول دوران بارداری، موها ضخیم تر و محکم تر می شوند و بعد از پایان این دوران، ریزش موها شدید می شود.

 

عوامل دیگر ریزش مو:

برخی عوامل دیگر ریزش مو عبارت اند از نارسایی کبد، نارسایی کلیه و بیماری های پوستی. افرادی که به کمبود پروتئین دچار هستند، باید نگرانی های جدی تری داشته باشند و مسلماً ریزش موها در مرحله دوم اهمیت قرار دارد؛ چراکه ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، بد زخمی و کمبود انرژی بدن و ضعف عضلانی بسیار مهم تر است. مهم ترین دلایل کمبود پروتئین بدن به خوردن غذاهای نامناسب و یا سوءتغذیه مربوط می شود. جذب نامناسب مواد مغذی، HIV، ورم مثانه، کم اشتهایی عصبی، مشکلات مربوط به بلعیدن غذا، استفاده از مقدار زیادی دارو، افسردگی، نیاز بیشتر به جذب مواد مغذی (در کودکان)، بستری شدن در بیمارستان در اثر یک بیماری جدی و مصرف الکل از دلایل دیگر هستند.

 

باوجود هر یک از این عوامل، به سختی می توان کمبود پروتئین بدن را برطرف کرد. اضافه کردن پروتئین بیشتر در رژیم غذایی درحالی که کمبود پروتئین نداشته باشید، ریزش موها را نه متوقف می کند و نه کم. آزمایش های بسیار ساده خونی، اطلاعات کاملی را در مورد وضعیت و میزان پروتئین بدن در اختیار قرار می دهد. حتی اگر میزان پروتئین بدنتان طبیعی باشد، پزشکتان می تواند از طریق برخی آزمایش ها پی به علت ریزش شدید موهایتان ببرد. علاوه بر پروتئین، کمبود آهن در رژیم های کاهش وزن، علت دیگر ریزش موهاست.

 

تأثیری که این رژیم ها در سطح روی، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب مفید و ویتامین های B و D و A می گذارند، می توانند باعث ریزش مو به شکل دوره ای شوند. این مشکل هم در زنان و هم در مردان ایجاد می شود. رژیم هایی که دریافت پروتئین و آهن را محدود می کنند، مانند رژیم های گیاهخواری و رژیم های بسیار کم چرب، اغلب کمبود تغذیه ای دارند. از طرف دیگر، رژیم های پر پروتئین، مانند رژیم هایی که مصرف میوه و سبزی را محدود می کنند، هم باعث ریزش مو می شوند. در بسیاری از افراد ریزش مو با رژیم کاهش وزن موقتی بوده و دو تا شش ماه طول می کشد که پس از بازگشت به رژیم متعادل غذایی، رشد مو دوباره آغاز می شود.

 

رژیم های غذایی:

۱. سعی کنید از رژیم های غذایی که کاهش وزن سریع می دهند، اجتناب کنید.

۲. از محکم بستن موها بپرهیزید.

۳. درصورتی که رژیم شما کمبود تغذیه ای دارد، از مکمل مولتی ویتامین و آهن استفاده کنید. برخی مواد غذایی که باعث رشد موها می شوند، عبارت اند از: هندوانه، موز، آلبالو، پرتقال و سیب، سبزیجات (اسفناج، کاهو) لبنیات (تخم مرغ، شیر و پنیر) و گوشت (مرغ، ماهی، جگر).

نکته: هر روز ۸ لیوان آب بنوشید تا مواد مغذی لازم برای رشد موها به آن ها برسد. مصرف نمک خود را محدود کنید و در حد متعادل نگاه دارید. غذاهای خود را کم چرب درست کنید؛ زیرا غذاهای پرچرب، باعث افزایش سطح تستوسترون شده و افزایش تستوسترون باعث ریزش مو می شود. ویتامین های دیگر، ازجمله ویتامین E، روی، آهن، سیلیس و سلنیوم را نیز به اندازه مناسب بدن دریافت کنید.